روباتی با 9 احساس متفاوت

روباتی با 9 احساس متفاوت
تصاویری از روبات احساساتی

روباتی با توانایی نشان دادن 9 احساس مختلف

دانشمندان دانشگاه "روکلاو" لهستان در تلاشند با تکمیل روباتی به نام EMYS تعاملات روبات-انسان را به سطحی جدید ارتقا دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات می تواند حالتهای روحی انسانها از قبیل خشم، غافلگیر شدن، گیج شدن و غمگین شدن را به خوبی نمایش دهد. محققان در تلاشند با کمک این روبات آینده تعاملات انسانها و روباتها را به طبیعی ترین شکل ممکن بهبود بخشند.

ادامه مطلب رابخوان...

لطفأنظریادتون نره

توانایی درک و نمایش احساسات ویژگی است که انسانها را از دیگر جانداران جدا می کند. این ویژگی همچنین می تواند انسانها را از یکی از شبیه ترین موجودات به انسان که روز به روز نیز در حال تکامل هستند، یعنی روباتها، جدا سازد.

اما دانشمندان لهستانی معتقدند در اتصال دادن مسیر تعاملات انسانها و روباتها جهشی بزرگ داشته اند. روبات EMYS این محققان می تواند انواع مختلفی از احساسات و حالتهای روحی را نمایش دهد. این روبات می تواند در یک لحظه شگفت زدگی را در صورت خود نمایش دهد، در لحظه بعد خوشی و در لحظه بعدی غم را در چهره اش نشان می دهد.

محققان بر این باورند این روبات می تواند روابط میان انسانها و روباتها را نزدیکتر سازد. به گفته آنها روبات به معنی همراهی و همکاری با انسانها در محیطهای اداری یا مسکونی است از این رو باید از عملکردهایی برخوردار باشد که برای انسانها مفید هستند و به علاوه باید از ادب اجتماعی نیز برخوردار باشد.

از این رو این روبات جدید می تواند تا اندازه ای احساسات خود را نمایش داده و حتی احساسات انسانها را درک کرده و به آنها واکنش نشان دهد. EMYS از طریق یک گردن متحرک، سه صفحه و دو چشم می تواند 9 مدل مختلف از احساسات را به انسانها انتقال دهد.

ساخت این روبات در سه بخش از جمله سکوی تعادل انجام گرفته است. سکوی تعادل این روبات یکی از جالب توجه ترین بخشهای آن است زیرا می تواند تعادل روبات را مشابه انسانها برقرار سازد. ساخت دستهای این روبات نیز از بخشهای دشوار این پروژه بوده است زیرا دستها باید سبک بوده و از توانایی انجام حرکات مختلف برخوردار باشند.

بر اساس گزارش رویترز، سر EMYS از سه بخش و چشمهایی متحرک برخوردار است و روبات می تواند با کمک این قطعات متحرک احساسات خود را بروز دهد. محققان بر این باورند توسعه روباتهایی مانند EMYS با توانایی برقراری ارتباطات بدون کلام، جهشی بزرگ را در زمینه تعاملات روباتیک و انسانی به وجود خواهد آورد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...