مغز انسان، الهام بخش کوالکام در ساخت چیپ های خود یادگیرنده

مغز انسان، الهام بخش کوالکام در ساخت چیپ های خود یادگیرنده

اخیرا طرحی تحت عنوان "پروژه مغز انسان" در سوئیس کلید خورده که هدف نهایی اش شناخت کامل مغز انسان و توسعه سریع ترین کامپیوتر جهان بر اساس مدل سازی از آن است. در این میان، شرکت های مختلفی از جمله کوالکام هم تلاش هایی را به طور جداگانه در این راستا صورت می دهند. محققین شرکت کوالکام توانسته اند رباتی را طراحی کنند که قادر به یاد گرفتن مهارت های جدید است و بدون نیاز به کدهای برنامه نویسی، در شرایط مختلف از عهده یک سری انتخاب ها بر می آید.

این چیپ جدید که "پردازنده زیروث کوالکام" نامیده شده، در رده واحدهای پردازنده عصبی موسوم به NPU دسته بندی می شود. کوالکام برای این چیپ، یک سری ابزارهای نرم افزاری تدارک دیده که به کمک آن ها می توان، بدون کدنویسی، رفتار خوب و بد را به کامپیوتر ها آموزش داد.

 

کوالکام برای تشریح بهتر این فناوری، از یک ربات استفاده کرده. این ربات یاد گرفته که تنها می بایست از موزائیک های سفید رنگ عبور کند. روش آموزش هم به این صورت بوده که ابتدا ربات را برای کشف محیط اطراف بر روی موزائیک های رنگارنگ رها کردند. هر گاه ربات بر روی موزائیک های سفید می رفت، این رفتارش مورد تشویق قرار می گرفت و به عبارت دیگر بازخورد مثبت می گرفت. این کار باعث می شد ربات در ادامه مسیر تنها به دنبال موزائیک های سفید باشد. بنابراین، بدون الگوریتم منحصر به فرد، یا کد خاصی، ربات یاد گرفته بود که باید موزائیک های سفید را دوست داشته باشد.

فناوری های به کار رفته در کامپیوترهای امروزی، در برابر توانایی های مغز انسان، بسیار پیش پا افتاده هستند. مغز انسان به کمک میلیاردها سلول عصبی، قادر است تعداد بسیار زیادی از محرک ها را که از حواس مختلف ما دریافت می شود، به طور همزمان پردازش کند. اما این فاصله باعث نمی شود که دانشمندان و محققین از تلاش برای مدل برداری از مغز انسان برای ساخت کامپیوترهای باهوش تر دست بر دارند.

کوالکام تنها شرکتی نیست که در این مسیر قدم بر می دارد، شرکت آی بی ام هم پروژه ای مشابه، تحت عنوان سیناپس را پیگیری می کند. در این پروژه هم به جای تمرکز بر روی کدنویسی های شرطی معمول، بر روی اشیا و ایده ها تمرکز شده. تمام این اقدامات در یک جهت است: داشتن کامپیوترهایی با قدرت و هوشمندی چندین برابر کامپیوتر های امروزی؛ چیزی که با توجه به سرمایه گذاری های کلان این شرکت های چندین میلیارد دلاری، در آینده ای نزدیک محقق می شود.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...