حشره های رباتیک هوشمند، در آینده ای نه چندان دور

حشره های رباتیک هوشمند، در آینده ای نه چندان دور

 در پروژه RoboBees که دانشگاه هاروارد اجرای آن را بر عهده دارد، الآن چند ماهی هست که نمونه های اولیه حشرات رباتیک در حال پروازند و گام بعدی این است که آنها را به "مغز" مجهز کنند.

این حشرات رباتیک، به اندازه نصف یک گیره کاغذ بزرگی دارند و وزن شان کمتر از یک دهم گرم است و اینکه می توانند پرواز کنند، خود به تنهایی یکی از شگفتی های مهندسی است، به خصوص با این اندازه ریزه میزه. دقیقا به خاطر همین ابعاد کوچک، گنجاندن بخش های بعدی در آنها، چالش های بزرگتری را پیش روی مهندسین قرار خواهد داد.

بنا به متنی که هاروارد در این رابطه منتشر کرده: «بخش های بعدی پروژه، شامل یکپارچه سازی دستاوردهای گروه های مختلف تحقیقاتی است که بر روی مغز، شبیه سازی رفتار کلونی حشرات، منبع انرژی و بقیه اجزا کار کرده اند. کار تا زمانی که این حشرات رباتیک به طور کامل خودکار و بی سیم، قادر به فعالیت باشند ادامه می یابد.»

 
نگران نباشید چون چالش های مهندسی زیادی پیش رو هست و به این زودی ها چنین حشراتی دور و بر شما نخواهند پلکید، ولی بعید نیست که زیر نظر داشتن امنیت شهرها در آینده، به دست کلونی هایی از این حشرات رباتیک سپرده شود.

چالش های فعلی عبارت هستند از ساختن مغزهایی که برای تامین انرژی به منبع بیرونی نیاز نداشته باشند، و ساخت یک باتری بسیار بسیار کوچک برای تامین انرژی یک حشره بی سیم، که هیچ کدام کار آسانی نیست.

در بخش ساخت مغز پردازشی این حشره، پژوهشگران هاروارد تنها نیستند و تیم هایی از دانشگاه های ساسکس و شفیلد در بریتانیا، بر روی پروژه ای به نام Green Brain کار می کنند که می تواند حشراتی شبیه پروژه RoboBees را بدون دخالت خارجی یعنی از طریق رایانش کلونی، یا با داده های خارجی و از طریق رایانش موازی که نتایج آن توسط سنسورهای روی حشره دریافت می شود، کنترل کند.

در اصل با وجود فعالیت تیم های موازی، چالش ها به میزان پیشرفته بودن مغزی که برای اداره حشره مورد نیاز است، بستگی دارد. مثلا برنامه این است که پروژه Green Brain بر روی یک سوپرکامپیوتر اجرا شود و از طریقه گیرنده های روی حشره، با آن ارتباط برقرار و دستورات ارسال شود.

حتی اگر هم امکان قرار دادن یک پردازنده گرافیکی در داخل حشره می بود، احتمال اینکه باتری مناسب برای در حال پرواز نگه داشتن و انجام کارهای پردازشی در داخل آن ساخته شود، کم بود بنابراین این امکان وجود دارد که برای صرفه جویی در مصرف انرژی، سر انجام از رایانش در کلونی حشرات استفاده شود، که چیزی است شبیه رایانش توزیع شده و به هر چه ساده تر ساختن حشرات کمک می کند.

source:narenji.ir

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...