استفاده از باتری‌های سولفور ـ سدیم (NAS) با چگالی انرژی بالا برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی

استفاده از باتری‌های سولفور ـ سدیم (NAS) با چگالی انرژی بالا برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی

استفاده از باتری‌های سولفور ـ سدیم (NAS) با چگالی انرژی بالا برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی:

هم‌اکنون کارشناسان در آزمایشگاه تحقیقاتی برق آمریکا (AEP) در ایالت اوهایو در حال آزمایش بر روی یک باتری جدید ساکن هستند که قابلیت انباشت مقدار زیادی انرژی الکتریکی جهت استفاده در زمان‌های اوج مصرف و کاربردهای کیفیت توان
(Power Quality Applications) را داراست. این فن‌آوری می‌تواند کمبودهای تولید و محدودیتهای انتقال را که موجب خاموشی و سایر نارسایی‌های برقی می‌شود، تأمین کند.

www.mortezakarami.vcp.ir

شرکت برق توکیو (TEPCO) و شرکت NGK ساخت باتری با چگالی بالای سولفور ـ سدیم (NAS) را طی دهه 1980 به نتیجه رساندند. به عنوان بخشی از این فعالیت بیش از 20 نمونه نمایشی از باتریهای مذکور از جمله دو واحد 6 مگاواتی در نیروگاههای (TEPCO)،‌در ژاپن نصب شده‌اند. هر یک از این واحدها می‌توانند تا 48 مگاوات‌ساعت انرژی ذخیره شده برای کاربردهای متوازن‌سازی بار روزانه فراهم کنند که نیاز به تولید برق لازم در ساعات اوج مصرف را کاهش می‌دهد.

به عنوان بخشی از همکاریهای مشترک TEPCO و NGK برای معرفی فن آوری NAS در آمریکا، مرکز تحقیقات (AEP) یک باتری فشرده 5/12 کیلوواتی را در مرکز فن آوری دولان (Dolan Technology Center) آزمایش می‌کند . این آزمایش اولین کاربرد باتری ساکن در امریکا با استفاده از فن‌آوری باتری سولفور – سدیم خواهد بود.
ذخیره‌سازی انبوه و اقتصادی انرژی همواره به عنوان حلقه مفقوده حداکثرسازی بازده سیستم قدرت تلقی شده است. به نظر مدیر شرکت دولان، فن آوری باتری‌های NAS می‌تواند این حلقه مفقوده باشد. هزینه و سازگاری سیستم از عوامل اصلی ارزیابی این سیستمها به شمار می‌روند. در واقع باتری ابزار جدیدی است که برای حل مشکلات تحویل انرژی در آینده به کار گرفته می‌شود.
باید توجه داشت که ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی فکر جدیدی نیست و قبلاً نیز با استفاده از فن آوریهای دیگری چون چرخ طیار (Fly Wheels)، خازن‌ها، باتری‌های اسید و سرب، هوای فشرده و ذخیره‌سازی انرژی مغناطیسی فوق هادی
(Super Conductivity Magnetic Energy Storage) انجام شده است.
آنچه که فن‌آوری باتری NAS را متمایز می‌کند، چگالی انرژی زیاد، کارایی بالا و طول عمر زیاد آن است . به نحوی که چگالی انرژی باتری‌های NAS سه برابر باتری‌های اسید و سرب معمولی است.
باتری می‌تواند در 8 ساعت شارژ شده و انرژی الکتریکی ذخیره شده را در همان مدت پس داده و در صورت ثابت نگه داشتن دما در حدود 600 درجه فارنهایت، بطور نامحدود ذخیره کند.
باتری‌های سولفور ـ‌ سدیم نیاز به زیرساخت‌های لازم برای تولید، توزیع و انتقال جهت برآورده‌ساختن تقاضای انرژی در زمانهای اوج مصرف را کاهش می‌دهند. باتری‌های مذکور می‌توانند برای تحویل برق به مناطقی که قبلاً‌ به علت محدودیت‌های انتقال و توزیع دارای کمبودهایی بوده‌اند، بکار برده شده و نیز به عنوان منبعی آماده برای حفاظت در مقابل اختلالات برق عمل کنند.
باتری NAS در ژاپن برای کاربردهای متوازن سازی بار (Load Leveling) و نیز به عنوان یک منبع توان اضطراری و یا به عنوان واسطه (Suffer) برای خروجی ناپایدار منابع انرژی طبیعی از قبیل باد و انرژی خورشیدی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.
استفاده از باتری‌های NAS تثبیت تقاضای برق را که دارای نوسانات قابل ملاحظه‌ای بین ساعات روز و شب است ممکن می‌سازد که یکی از نتایج آن کاهش هزینه برق مشتریان خواهد بود.
با شارژ کردن باتری در طول ساعات غیراوج مصرف و استفاده از برق ذخیره شده در مواقع اوج مصرف، تولید‌کننده انرژی خواهد توانست تولید خود را به نحوی کاراتر به انجام برساند. این فرآیند برای یک مشتری (مصرف‌کننده) هنگامی اقتصادی خواهد بود که بین هزینه برق در ساعات اوج و غیر اوج مصرف تفاوت زیادی وجود داشته باشد و یا باعث کاهش قله دیماند (تقاضا) شده و یاکنتورهای دوتعرفه‌ای نصب شده باشد.
اگر نتایج آزمایشات بر باتری NAS موفقیت‌آمیز باشد، AEP بعداً در یکی دیگر از جایگاه‌های خود برای اصلاح قله بار (پیک‌سایی) و نیز کاربردهای اضطراری از این باتری استفاده خواهد کرد. در واقع هدف آن است که باتری‌های NAS بصورت تجاری طی 2 تا 3 سال آینده در آمریکا عرضه شوند.

1 نظر

  1. DelilaDelila:

    My brother recommended I might like this web site. He was entirely right. This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!