میکروفون چیست؟؟

میکروفون چیست؟؟
میکروفون وسیله ای است که برای تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از حرکت لحظه ای ذرات هوا ناشی از امواج صوتی (انرژی آکوستیکی) به انرژی الکتریکی می باشد و اگر آن را ضبط کنیم می توانیم بعدا آنرا بازیافت کنیم .
www.mortezakarami.vcp.irwww.mortezakarami.vcp.ir



امواج صوتی که به میکروفون برخورد می کنند باعث می شوند سیم پیچ در میدان آهن ربا به لرزش در آید. بدین ترتیب، سیگنال الکتریکی در سیم پیچ تولید می کند، به طوری که جریان آن همانند نوسانات امواج صوتی تغییر می کند.

البته وقتی امواج صوتی به سیگنال های الکتریکی تبدیل شدند می توان آنها را برای مصارف مختلف به کار برد. در تصویر زیر سیگنال الکتریکی ابتدا تقویت شده و سپس بر روی نوار ضبط می شود.

www.mortezakarami.vcp.ir

در مدل سازی زیر عملکرد میکروفون به نمایش گذاشته شده است. همانطور که می بینید بر اثر برخورد صدا به صفحه میکروفون، آهن ربا داخل سیم پیچ به حرکت در آمده و ولتاژی تولید می شود. برای تولید صدا، بسامد کم و یا بسامد زیاد را انتخاب نمایید. درضمن برای صدا با شدت زیاد نیز (دامنه زیاد) را انتخاب کنید. وقتی این سیگنال به سیم پیچ بلندگو فرستاده می شود، میدان مغناطیسی متغیری در آن بوجود می آورد. این میدان تأثیر متقابلی بر میدان آهن ربا میگذارد و آن را به حرکت وامی دارد. سیم پیچ مخروط بلندگو را به حرکت در می آورد به دنبال آن باعث نوسان هوا شده و در نتیجه امواج صوتی مشابه ای تولید می گردد. میکروفون و بلندگو با آهن ربای متحرک نیز بر اساس اصل مشابه ای کار می کند.

www.mortezakarami.vcp.ir

در مدل‌سازی زیر شکل ظاهری یک بلندگو را می‌بینید. اگر بخواهید می‌توانید بر روی (فشار دهید) کلیک کنید و اجزاء داخلی آن را نیز ببینید.

در مدل‌سازی زیر یک بلندگوی متصّل به برق متغیر را می‌بینید آیا نیروی مغناطیسی وارد بر سیم پیچ باعث حرکت صفحه بلندگو می‌شود؟
انواع میکروفون ها :

میکروفون ها بر چهار نوع اند :


میکروفون زغالی(دانه زغالی) :

 


در میکروفون زغالی تغییرات فشار صوت از طریق دیافراگم به مجموعه ای از دانه های زغال وارد شده و در نتیجه تغییر مقاومت حاصل می شود و این تغییرات مقاومت باعث تغییرات جریان در مدار می گردد و به این ترتیب تغییرات فشار صوت به جریان الکتریکی تبدیل می گردد .


 

میکروفون کریستالی :
 
کریستال جسمی است که اگر تحت فشار قرار گیرد در دو سرش ولتاژ تولید می کردد . بنا براین جابجایی دیافراگم و فشار آن بر روی کریستال باعث تبدیل امواج صوتی به امواج الکتریکی از نوع ولتاژ می گردد .میکروفون کریستالی دارای امپدانس بسیار بالایی هستند بنابراین باید به تقویت کننده ای وصل شوند که دارای امپدانس ورودی زیاد (حداقل 2 مگا اهم ) باشد . 


میکروفون های سیم پیچ متحرک :
www.mortezakarami.vcp.ir
در این میکروفون ها به سیم پیچی که در پشت آن قرار دارد متصل است و با ارتعاش دیافراگم سیم پیچ در یک میدان آهن ربایی به حرکت در می آید .در نتیجه در آن جریانی متناسب با امواج صوتی تولید می گردد که می توان آن را تقویت نمود .
میکروفون خازنی :
www.mortezakarami.vcp.ir
میکروفونی است که در آن یک خازن وجود دارد ،یکی از صفحه های خازن به دیافراگم وصفحه دیگر آن ثابت است . صفحه متحرک توسط ارتعاش دیافراگم جابجا می شود در نتیحه ظرفیت خازن متناسب با تغییرات دیافراگم تغییر می کند .لازم به ذکر است که برای ضبط شدای افراد از میکرو فون های با سیم ، میکرو فون های بی سیم ، میکرو فون های گیره ای ، میکرو فون های گردنی استفاده نمو د.
بلندگو :


بسیاری از میکروفون ها و بلندگوها از یک آهن ربای ثابت و یک سیم پیچ متحرک تشکیل شده است.بلندگو در سیستم های صوتی و تصویری برای تبدیل انرژی مکانیکی به امواج صوتی استفاده می شود .بلندگوها ساختمان های متفاوتی دارند اما اغلب آن ها از نوع سیم پیچ متحرک هستند .این بلندگوها اساسا از دیافراگمی متصل به سیم پیچ دایره ای کوچکی تشکیل می شوند که در شکاف حلقوی کوچکی بین قطب های یک آهن ربا آویخته شده است .
جریان متناوب اعمال شده به سیم پیچ شار مغناطیسی متغیری پیرامون آن ایجاد می کند.این شار با تاثیر متقابل بر میدان آهنربا، آهن ربا و دیافراگم متصل به آن را وادار به حرکت به داخل وخارج می کند.
امواج صوتی در محدوده فرکانس 20هرتز تا 20 کیلو هرتز قرار دارد که تک بلندگو نمی تواند همه این امواج را پخش کند برای حفظ کارایی دیافراگم در گستره فرکانس صوتی ، بلند گوهای چند واحدی ساخته می شوند ، که در آن ها طیف فرکانسی به دو ، سه و یا چهار باند فرکانسی تقسیم می شوند وهر ین از این باند ها با بلندگوی جداگانه ای که برای آن باند خاص طراحی شده است پخش می گردد .
بلندگوهای مخروی بزرگ برای پخش فر کانس های پایین تر (صوت های بم) ، بلندگوهای مخروطی متوسط برای پخش باند فرکانسی متوسط و بلندگوهای با دیافراگم کوچک تخت یا مخروطی برای پخش باند فرکانسی بالا بکار می روند .



طریقه تست بلند گو :

به چندین روش می توان بلندگو را تست کرد :

اگر سیم پیچ بلند گو سالم باشد عموما بلندگو سالم است با این حال با تزریق ولتاژ کم لحظه ای که می تواند توسط اهم متر یا منبع دی سی باشد صدای تق از آن صادر می شود .همچنین با تزریق یک ولتاژ ای سی با فرکانس صوتی حدودا یک کیلو هرتز در صورت سالم بودن از آن صوت صادر می شود .
منبع:javanrobo.blogfa.com

 

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...