ترانزیستورهای ۱۴ نانومتری

ترانزیستورهای ۱۴ نانومتری

نسل بعدی پردازنده های Core اینتل (Broadwell) ترانزیستورهای ۱۴ نانومتری دارند

در همین هفته بود که مدیرعامل اینتل، برایان کرزانیک، یک کامپیوتر ویندوز ۸ با چیپ Broadwell (نسل بعد از Haswell) را در گردهمایی توسعه دهندگان اینتل رونمایی کرد و قول داد که در سال ۲۰۱۴ دستگاه های مشابه بیشتری را خواهیم دید.

 
فعلا زود است به عملکرد این چیپ بپردازیم و ترجیح می دهیم هر چه نزدیک تر به زمان عرضه محصولات مبتنی بر آن، چنین مواردی را موشکافی کنیم. ولی فرآیند تولید ۱۴ نانومتری به کار رفته در این چیپ، مرزهای ذهن انسان را در می نوردد.

 

هر ۱ نانومتر معادل است با یک میلیاردیم ۱ متر. یعنی ۱۴ نانومتر برابر است با اندازه ای دو برابر یک سلول خون انسان که ۶ تا ۱۰ نانومتر جثه دارد و چشم هیچ انسانی قادر به دیدن آن نیست.
 
محصولات مبتنی بر پردازنده هاسول که نسل فعلی چیپ های سری Core اینتل است، تازه دارند وارد بازار می شوند و فرآیند ساخت آنها ۲۲ نانومتر بوده. اما کوچک کردن اندازه ترانزیستورها به اینتل امکان می دهد تعداد بیشتری از آنها را در یک پردازنده جای دهد. یعنی ضمن افزایش توان پردازشی، توان مصرفی نیز کاهش می یابد.
 
با گذار از هاسول به براد ول، مصرف انرژی ۳۰ درصد بهبود می یابد و این فقط یکی از مزایا است. اولترابوک های آینده از دوربین های 3D سرخود برخوردار خواهند شد که با استفاده از آنها می توان جسچرهای ۳ بعدی را نیز بدون نیاز به ابزارهای کنترلی جانبی مثل کینکت و لیپ موشن، به کامپیوتر منتقل کرد. تشخیص چهره، دنبال کردن حرکت چشم، تشخیص صدا و ... نیز با چیپ های فوق العاده قوی براد ول میسر خواهد شد.
 
مهاجرت از ۲۲ نانومتر به ۱۴ نانومتر یک چالش بزرگ فنی است زیرا اشیایی به این کوچکی تحت تاثر مکانیک کوانتومی قرار دارند که با قواعد اشیای بزرگتر فرق دارد. اینتل میلیاردها دلار در کارخانه های تولیدی خود سرمایه گذاری کرده تا این فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری میسر شود.
 
در حالی که عده ای از متخصصین می گویند به مرز محدودیت های فنی برای ساخت ترانزیستورهای کوچک به روشی بهینه و ارزان رسیده ایم، اینتل درست بر عکس پافشاری می کند که تا انتهای سال جاری میلادی تولید انبوه آنها را آغاز خواهد کرد و در صدد رسیدن به اندازه ۷ نانومتر برای هر ترانزیستور در نسل بعدی چیپ های خود است.
source:narenji.ir
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...