آموزش ساخت فیبر مدار چاپی(pcb)

آموزش ساخت فیبر مدار چاپی(pcb)

            طرز ساخت فیبر مدار چاپی به روش اسید کاری

مواد لازم : اسید (پرکلرودوفر) ، آب، ظرف پلاستیکی

یک ظرف پلاستیکی تهیه نمایید . توجه نمایید که حتما پلاستیکی باشد و نه فلزی. بعد مقداری آب داخل آن بریزید به اندازه ای که حدودا  ۱ سانت روی فیبر مسی را بگیرد . مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم در یک لیتر آب از اسید پرکلرودوفر داخل آب بریزید و آرام ظرف را تکان دهید تا اسید کم کم حل شود چون در یک جا ایجاد گرما می کند و ممکن است که ظرف شما آب شود.

مطمئن شوید که اسید حل شده است. سپس فیبر مسی را که روی آن مدار مربوطه را طراحی کرده اید داخل آب اسید بیاندازید . حدود ۳۰ دقیقه کمتر یا بیشتر که بستگی به مقدار اسید دارد طول خواهد کشید که مس هایی که لازم نیست خورده شود . ( بیشتر از این هم داخل اسید نگذارید که قسمتهای مورد نیاز را هم حل خواهد نمود ) . در این مدت زمان باید ظرف را آرام آرام تکان دهید تا کل آب اسید روی سطح مسی در حرکت باشد.

بعد از پاک شدن مس های زائد ، فیبر را از محلول اسید بیرون آورده و بشوئید .

سپس روی آن را با یک سمباده نرم پاک کنید. بعد نقاطی که لازم است را با یک مته ۱ یا نیم میل سوراخکاری کنید. حالا فیبر شما آماده هر نوع بهره برداری است.

 

 

        

 

    طرز ساخت فیبر مدار چاپی به روش اسپری پزتیو 20

مواد لازم: اسپری پزتیو 20 (positiv 20) ، سود سوز آور ، طلق تراسپرنت یا فیلم یا کاغذ کالک که نقشه مدار روی آن پرینت شده است.

ابتدا یک اسپری پزتیو 20 تازه تهیه نمایید. تازه به این دلیل که اگر مانده باشد در حقیقت فاسد شده است و آن حساسیت لازم در برابر نور را ندارد .

سود سوز آور را می توانید از مغازه های فروش تجهیزات پزشکی تهیه نمایید. ارزان است تقریبا کیلویی 700 تومان که مثل سنگ نمک خورده شده می ماند.

ابتدا باید طرح مدار را تهیه نمایید . می توانید طرح را چاپ کرده و آن را به بازار و مغازه های مختلف مهرسازی، چاپ سیلک و چاپخانه ها بدهید که از روی آن فیلم بگیرند . (خطوط سیاه و بقیه خالی) یا بهترین کار این است که چند طلق ترانسپرنت که قابلیت چاپ با پرینتر لیزری را دارند ( یا کاغذ کالک ) را تهیه نمایید. طرح خود را روی طلق با یک چاپگر دقیق لیزری چاپ نمایید .

فیبر مسی را با یک سمباده نرم کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی نمایید. در یک مکان تاریک و بدور از گرد و غبار و وزش باد با استفاده از اسپری روی آن را رنگ پزتیو بزنید . با فاصله 30 سانتی و با زاویه 45 درجه و با حرکت منظم دست روی سطح مسی را بپوشانید . لازم نیست که چند دست بزنید . یک دست هم کافیست به شرطی که مطمئن شوید همه جای آن را پوشانده است . توجه شود که پوشش اسپری یکنواخت باشد و جایی از جای دیگر بیشتر نباشد . فیبر را حتما افقی بگیرید که رنگ روی فیبر بماند و شره نکند .

حالا نوبت به خشک کردن فیبر می باشد . می توانید آن را در جای تاریک به مدت 12 تا 24 ساعت به حال خود بگذارید . درسته مدت زمان بسیار زیادیه و شاید هم تا اون زمان خوب خشک نشه. باید از طریق گرم کردن اون رو خشک کنید . اگه دستگاه مخصوص خشک کن فیبر رو دارید که هیچ در غیر اینصورت باید اون را داخل یک ظرف فلزی گذاشته و روی یک اجاق با حرارت خیلی ملایم بگذارید تا جایی که دمای داخل آن تقریبا 70 درجه شود . بهترین ظرف یک قابلمه بزرگ است که کف آن را چند تکه فلز بگذارید و فیبر را روی آن تا گرما مستقیما به فیبر نخورد . بعد از 10 الی 15 دقیقه فیبر کاملا خشک شده است . تمام این مراحل در محل تاریک انجام شود  . البته استفاده از یک سشوار نیز برای خشک کردن توصیه می شود .

حالا یک ظرف بزرگ تهیه نمایید یک لامپ گازی یا مهتابی کوچک و یا دو سه لامپ معمولی (بسته به اندازه طرحتان دارد ) را داخل ظرف بگذارید . یک شیشه روی ظرف بگذارید و طرح چاپ شده یا فیلم را روی آن . سپس فیبر روی طرح گذاشته به صورتی که سطح مسی رنگ خورده رو به پایین و روی طرح چاپ شده باشد . توجه نمایید که روی فیبر را با یک وزنه و یا یک شیشه دیگر سنگین نمایید که فیبر کاملا با فشار زیاد در مدت نور دهی به طرح بچسبد . تمام این مراحل در جای تاریک باید انجام شود . حالا لامپ و یا مهتابی را روشن نمایید.

به مدت 20 الی 30 دقیقه به آن نور دهید این مدت زمان کاملا بسته به شدت نور و مهمتر از آن بسته به کیفیت اسپری می باشد. اگر اسپری تازه باشد این مدت حتی می تواند کمتر باشد. چون در زمان خیلی کوتاهی در مجاورت نور عکس العمل نشان می دهد .

حالا باید یک ظرف تهیه نمایید تا در آن سود را با آب حل نمایید . مقداری آب که 1 سانت روی فیبر را بگیرد را داخل ظرف بریزید و حدود 10 تا 20 گرم سود را داخل آن بریزید . زیاد نریزید که کل رنگ پزتیو را خواهد خورد  و محلول را به هم بزنید تا کاملا حل شود.
مجددا در یک محل نیمه تاریک فیبر مسی را داخل این محلول سود باندازید و خیلی آرام آرام محلول را به مدت 30 تا 60 ثانیه تکان دهید . می بینید که جاهایی که لازم است خالی باشد کم کم در محلول حل می شود . بعد از این قسمت فیبر را بیرون آورده و با آب بشوئید . حالا لازم است که آن را داخل اسید بیاندازید .

 

 

 

                 طرز ساخت فیبر مدار چاپی به روش لامینت

مواد لازم: لامینت ، طلق ترانسپرنت یا فیلم از روی نقشه مدار یا کاغذ کالک که نقشه مدار روی آن پرینت شده باشد.

مواد لازم برای چاپ مدار بر روی فیبر بروش لامینت :

1 – لامینت به سطح مقطع مورد نیاز  ( لامینت ماده ای ژلاتینی و حساس به نور است که بین دو لایه طلقی شفاف نازک قرار گرفته است )

2 – طلق ترانسپرنت یا فیلم و یا طرح چاپ شده مدار نگاتیو بر روی کاغذ کالک

3 – اسید ( پرکلرودوفر ) ، آب و ظرف پلاستیکی

شروع کار :

برای شروع کار لازم است از طرح مورد نظرتان یک پرینت نگاتیو داشته باشید . پرینت نگاتیو را می توانید بر روی کاغذ کالک شفاف چاپ کنید یا به یکی از روشهای عکاسی ، بکمک یک فروشگاه مهرسازی از آن فیلم بگیرید . توجه نمایید که نقشه مدار چاپ شده شما حتما باید نگاتیو باشد . ( محل نوارهای مسی و خطوط خالی و بقیه جاهای مدار سیاه باشد ) فیبر مسی را با سمباده نرم و یا با شستن ، کاملا تمیز و عاری از چربی نمایید . در یک جای کاملا تاریک لامینت را از پوشش سیاه رنگ خود در آورید . توجه شود که این کار حتما باید در یک محیطعاری از نور و تاریک انجام شود . همانطور که می بینید دو طرف لامینت یک لایه چسبیده شده که یکی از دیگر نرمتر است. آن را جدا کرده و لامینت را روی سطح مسی بچسبانید و کاملا ماساژ دهید تا هیچ حبابی در زیر آن جمع نشود . اگر جایی هم دیدید هوا زیر لامینت قرار دارد با یک سوزن هوا را از آن خارج کنید .

فیلم و یا طلق چاپ شده از روی مدار را روی لامینت بگذارید و تنظیم نمایید . توجه داشته باشید که هنوز یک لایه به لامینت چسبیده است. یک شیشه دیگر روی طرح چاپی بگذارید تا کاملا طرح به سطح لامینت بچسبد . تمام مراحل گفته شده باید در تاریکی انجام شود .

اکنون آنها را بدون اینکه تکان بخورند زیر نور خورشید برده و به مدت 5 الی 10 دقیقه زیر نور خورشید بگذارید . دوباره به تاریک خانه برگردید و لایه دوم را از روی لامینت جدا نمایید . این لایه از لایه قبلی زخیم تر است . مقدار یک قاشق غذاخوری پودر سفید رنگ ظهور لامینت را در یک لیوان آب حل نمایید . فیبر مدار را در آب بیاندازید و به آرامی تکان دهید تا طرح مدار ظاهر شود . (یعنی لامینتهایی که به آنها نور نتابیده کاملا پاک شود) حالا فیبر را زیر آب کاملا بشویید و با دست به آرامی روی آن بکشید تا لیزی حاصل از ماده ظهور از روی سطح مسی کاملا پاک شود . حال پس از خشک کردن کامل فیبر ، آن را از تاریک خانه خارج کنید .

اکنون فیبر آماده اسیدکاری است .

بعد از اتمام اسید کاری برای پاک کردن لامینت باقی مانده روی سطح مسی ، با رعایت ایمنی ، از محلول سود سوز آور استفاده نمایید

 

 

            درست کردن فیبر مدار چاپی به وسیله ی لتراست

به وسیله لتراست:

لتراست همان حروف برگردان است . با این تفاوت که به جای حروف خطوط و نقاط مداری روی آن کشیده شده است. ابتدا چند لتراست خطی و نقطه ای تهیه می کنید. انتخاب آن بسته به نظر خودتان و نوع مدارتان می باشد. توجه نمایید که حتما و یا لااقل تازه باشد چون برای برگرداندن روی فیبر مسی دچار مشکل خواهید شد.

قبل از هر چیز فیبر مسی را کاملا با یک سمباده نرم (پوسته آب ۳۶۰) سمباده می زنید و اگر سمباده در دسترس نبود که اولا تهیه نمایید اگر هم مقدور نبود آن را به هر نحوی تمیز نمایید . مطمئن شوید که هیچ لایه ای روی مس نباشد. چرب هم نباشد.

سپس با لتراست خطوط مورد نیاز را روی مس رسم نمایید. برای برگرداندن خطوط و نقاط از روی لتراست به روی مس از ته خودکار و یا یک هم چین چیزی استفاده نمایید. توجه نمایید که دست با مس تماس پیدا نکند چون باعث چرب شدن مس و در نتیجه داخل اسید اذیت خواهید شد. در انتهای کار مطمئن شوید که خطوط و نقاط روی مس کاملا چسبیده باشد. اگر هم خطوطی نچسبیده بود راه حل دارد. از یک سشوار برای گرم کردن استفاده نمایید. با این کار خطوط و نقاط بعد از گرم شدن به سطح مسی خواهند چسبید. بعد از مطمئن شدن از مدار باید آن را داخل اسید بیاندازید.

1 نظر

  1. gha3mgha3m:

    ممنون از اموزشتون یه سوال داشتم :تفاوت اسید مدار چاپی پودری با محلولی(مایع) ان چیست ؟ اگه میشه به E-Mail بفرستید فوری واقعا گیر کردم